本授業では、受講生同士の主体的かつ協同的なチームビルディングを土台とした上で、学外の特定組織と連携し、当該組織の課題に対して、ニーズ把握・情報収集・情報分析・企画立案等の多様なアプローチを重ねながら、最終的には、課題解決のためのプレゼンテーションを行います。
本授業の受講対象学生は、全学部・全学年とします。受講生の多様性を受け入れながら、協同学習の手法を生かした豊かなチームビルディングを体得します。また、フィールドワークの基礎を学んだ上で、特定組織との協同を重ね、ニーズ把握・情報収集をするとともに、受講生同士で多様な視点から情報分析・企画立案を行うことで、最終的なプレゼンテーションを計画します。
In this course, students develop subjective and collaborative team building skills while working in collaboration with designated organizations outside the university, repeatedly employing a variety of approaches such as grasping the needs of the organization, gathering information, analyzing information, planning and presenting proposals, and ultimately, making a presentation on how to solve a particular problem.
This course is available to all undergraduates and academic years in both Schools. Students learn to accept diversity as they acquire a rich sense of team building that makes use of cooperative learning methods. In addition, after learning the basics of fieldwork, students cooperate with designated organizations, grasp their needs and collect information, and by conducting information analysis and planning from various perspectives with each other, formulate a plan and make a presentation that introduces it.
都城市、西都市、北海道
2022年秋及び2023年春、都城市役所、西都市役所、室蘭工業大学(北海道)と共同で現地調査を実施しました。都城市、西都市、北海道の経済・観光の活性化及び独自の文化について、さらなる情報発信に向けた提言や調査結果の一例を紹介します。
Students conducted field research in the Fall of 2022 and Spring of 2023 in collaboration with Miyakonojo City Hall, Saito City Hall and Muroran Institute of Technology (Hokkaido). The following are examples of the results of our research and efforts to offer suggestions for further dissemination of information about Miyakonojo City, Saito City and Hokkaido in the aims of revitalizing its economy and tourism efforts and disseminating information about their unique cultures.
宮崎市綾町
2024年7月、綾町役場や綾国際クラフトの城の方々と連携し、宮崎国際大学の学生が東諸県郡綾町で現地調査を行いました。綾町の経済・観光の活性化を目指し、綾町のさらなる情報発信のための提言を行いました。その調査結果をここに紹介します。
In July 2024, Miyazaki International University students conducted a field survey in Aya Town, in cooperation with the Aya Town Hall and the Aya International Craft Castle. Aiming to revitalize the economy and tourism of Aya Town, the students made recommendations for further information dissemination about Aya Town. The results of the survey are presented here.
- [Innovation Aya]
- [Final Report]
2021年秋、綾町役場や綾国際クラフトの城の方々と連携し、学生は東諸県郡綾町で現地調査を行いました。綾町の経済・観光の活性化を目指し、綾町のさらなる情報発信、経済活性化のための提言を行いました。その調査結果をここに紹介します。
In the Fall of 2021, in collaboration with Aya Town Hall and members of the Aya Craft Town Complex, students conducted field research in Aya Town, Miyazaki City. The following is an example of the results of our research and efforts to offer suggestions for further dissemination of information about Aya Town in the aims of revitalizing its economy and tourism efforts.
地元産業界等との地域の課題解決に向けた連携事業及び地元産業界等と連携した実践的PBLを含む授業科目等の開講の実施
地域連携・公開講座Collaboration