2022.10.17

VUCA時代における教育の変革の必要性について

picture

 以前の学長ブログに非認知能力のことについて書きましたが、今回は、VUCA(ブーカ)時代における教育の在り方について、思うことを書かせて頂きたいと思います。

 世界の急速なグローバリゼーション、AI・インターネットの急速な拡大、地球温暖化の影響による甚大な災害の発生等に加えて、全く予測不可能に近かったコロナの感染拡大による社会構造・経済構造の変化、ロシア/ウクライナ戦争による世界経済の変化等々、完全にVUCA(ブーカ)(Volatility変動性、Uncertainty不確実性、Complexity複雑性、Ambiguity曖昧性)時代を迎えた中で、各教育機関が育成するこれからの人材像(ディプロマポリシー)には大きな変換を求められていると思われます。

 今後、どのような教育方法を通して、どのような人材育成が求められるのでしょうか?その問いに対して、教育方法では「すでに高校などでは、SSH(スーパーサイエンスハイスクール事業)や、探求型学習などを取り入れた教育が展開されています」と、また、人材育成では「能動的学習能力・自発的学習を行う能力の優れた人材、柔軟で自律性の高い人材、対応力に優れた人材、論理的・批判的思考力あるいは推理・判断力に優れた人材、STEAM(科学・技術・工学・芸術・数学)力を有してAI/情報/統計/分析に優れた人材、等の育成が求められています」と回答されるかもしれません。でも、このような能力を、誰がいつ、どうやって涵養するのでしょうか?それについての回答は難しいかもしれません。

 アインシュタインは、「私の学習を妨げた唯一のものは、私が受けた教育である。正規の教育を受けて好奇心を失わない子供がいたら、それは奇跡だ」と言っています。私は、この言葉の意味するところは、非常に重いと思っています。例えば、好奇心はまさに非認知能力の根幹をなす推理・判断力の基になるからです。つまり、従前あるいは現在の多くの教育は、VUCA時代に必要な能力の涵養に逆行しているかもしれません。

 ところで、私達がVUCA時代に類似した社会に最初に接するのはいつでしょうか?そして、最初に適応あるいは対応する能力を身に付ける必要がある時期はいつでしょうか?それは、親元から離れて、幼稚園と言う全く経験したことの無い社会、全く予想していなかった社会に入った時ではないでしょうか?この幼稚園の期間に、こども達は「VUCA時代を生き残る術(すべ)」の一端を身に付けるはずと思います。つまり、この幼稚園の教育こそを重視すべきではないでしょうか。絵本、玩具、砂場遊び、収穫、冒険や探索、運動、友達付き合い、音楽や自然との触れ合い、観察、絵描き他、様々な初体験を先生方がどのような工夫を凝らして、子どもたちに与えられるか?どのように教えるか?あるいは、どれだけ自主性を重んじられるか?どの程度まで先生が介入するか?が、まず問われるでしょう(このブログを読んでくださっている方は、参考に宮崎学園短期大学附属みどり幼稚園のホームページ(mwjc-mk.ed.jp)をご覧頂きたいと思います。山下園長の革新的改革がかなり進んでいると思われます)。

 VUCA時代に対応できる人材育成のために、「大学としてできることは何か?大学の教員とどれだけ考え方を共有できるか?どれだけ教育カリキュラムを変革できるか?どれだけ学生にVUCA時代対応教育の必要性を認識させられるか?」等を、真剣に取り組む時期に来ていることを痛感しています。幸いなことに、2014年にアメリカ・サンフランシスコで開校された「ミネルバ大学」(ただしキャンパスは無い)の教育がVUCA時代に対応できる人材育成の参考になると思っています。私が注視している大学の一つです。不思議な偶然と申しましょうか、本学の国際教養学部とミネルバ大学にはいくつもの共通点があるのです。入試方法の一つに、一枚の写真あるいは絵を見せてそれに対しての質問に回答させ、想像力・推理力を測る方法を使用している点、海外研修を義務付けて他国の文化に触れさせ、他国の学生との交流を図る点、すべて少人数教育である点、アクティブ・ラーニングを主体としている点、試験で知識を問うより考え方を問う点、等々です。このような取組みは、まだ国内では評価されているとは言えませんが、もしかすると近い将来モデルになるかもしれません。それまでに、さらに工夫した教育内容や方法を検討し、宮崎の地からVUCA時代に対応できる人材を輩出したいと思っています。

The Need for Change in Education in the VUCA Era

 I wrote about non-cognitive skills in the President’s blog previously, and now I would like to write about what I think about how education should be in the VUCA era.

 In addition to the rapid globalisation of the world, the rapid expansion of AI and the Internet, and devastating disasters due to the effects of global warming, etc., changes in social and economic structures due to the spread of COVID-19 infection, which was almost completely unpredictable, changes in the world economy due to the war in Russia/Ukraine, and so on and so on…. An entirely VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) era is already upon us. A major transformation is requested in the diploma policy, which depicts the models for individuals to be fostered, of each educational institution.

 What educational methods should be employed and what kind of human resource development will be required in the future? In response to these questions, people may answer “The SSH (Super Science High School) project has been introduced and education which incorporates inquiry-based learning is being developed in high schools already” in terms of educational methods, and on human resource development, “Fostering of individuals with outstanding active and self-motivated learning skills, flexible and highly autonomous, with capabilities to meet demands, with excellent logical and critical thinking skills or reasoning and judgement skills, have STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) skills as well as excellent skills in AI, information, statistics and analysis, etc., is requested.” But who, when and how can these skills be cultivated? Answers to this may be difficult to find.

 Einstein said, “The only thing that has prevented me from learning is the education I received. If a child has a formal education and never loses his curiosity, it is a miracle.“. I believe that these words carry a great deal of weight. For example, curiosity is the very basis of reasoning and judgement, which is the foundation of non-cognitive skills. In other words, much of previous or current education may be going against the grain in cultivating the abilities needed in the VUCA era.

 When do you think it is that we first come into contact with a society similar to that of the VUCA era? And when is it that we first need to develop the ability to adapt or respond? Isn’t that when you leave your parents and enter a society you have never experienced before or you have no idea of what to expect, called a kindergarten? It is at kindergarten that children acquire some of “the skills to survive through the VUCA era”, I believe. This is the very reason why education at kindergarten should be given more importance. What is questioned foremost is how teachers can provide, teach, or how much of children’s independence can be respected, and how much intervention should be made, in a variety of first experiences such as picture books, toys, playing in the sandpit, harvesting, adventures and explorations, exercises, friendship, experience  music and nature, observation, picture drawing, and so on, and all with a well thought out twist (To the readers of this blog, I would recommend that you go and take a look at the Miyazaki Gakuen Junior College affiliated Midori Kindergarten’s website  (mwjc-mk.ed.jp). I think Headmaster Yamashita’s innovative reforms are making sound progress.).

 I am utterly aware that the time has come for us to seriously tackle issues in fostering individuals who can adapt to the VUCA era such as “What can we do as a university? How much ideas and thoughts can be shared with the faculty? How much transformation can be made on the educational curriculum? How can we make students to be aware of the need for education to accommodate the VUCA era?”. Fortunately, I think the education offered at Minerva University which was established (but with no campus) in San Francisco, USA, in 2014, gives us a good reference for education to foster individuals who can adapt to the VUCA era. It is one of the universities that I am keeping a close watch on. It may be just coincidence, but MIC and Minerva University have quite many things in common. These include an entrance examination method in which a picture or photo is shown and the applicant is to answer questions regarding it to measure his/her creativity and deductive skills, that we make a study abroad program mandatory in order to let students experience foreign cultures and for them to interact with students abroad, that our classes are all small, that we consider active learning as the core of our education, that we ask not just the knowledge by test but how the problem should be tackled, and so on. Such initiatives have not yet been recognised in the country, but perhaps they could become a model in the near future. By then, I would like to come up with even more ingenious educational programs and methods, and produce individuals from Miyazaki who can cope in the VUCA era.

オープンキャンパス開催中!

banner

ページTOP

Verified by MonsterInsights